۱۳۸۸ شهریور ۱۲, پنجشنبه

اثر طبيعي و ملي آبشار شوي

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: مراحل ثبت آبشار «شوی» دزفول در فهرست آثار طبیعی ملی ایران در حال انجام است. «فرهادقلی نژاد» افزود: آبشار شوی از جاذبه های دیدنی و ویژگیهای منحصر بفردی برخوردار است و ثبت آن در آثار طبیعی ملی ضروری است. وی گفت: آبشار شوی دزفول با 80 متر ارتفاع بلند ترین آبشار خاورمیانه است ضمن اینکه دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است. قلی نژاد خاطر نشان کرد: این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به برگزاری جلسه شناسایی و معرفی جاذبه های طبیعی دزفول خاطر نشان کرد: به لحاظ موقعیت و ویژگیهای منحصر بفرد آبشار شوی، مقدمات کار برای ثبت این اثر در خوزستان انجام و پرونده آن برای طرح و ثبت در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به تهران ارسال شده است. وی افزود: آبشار شوی در نزدیکی روستای شوی بخش شهیون از توابع شهرستان دزفول و در حدود 70 کیلومتری این شهر در حوزه استحفاظی خوزستان واقع است.




آبشار شِوی یکی از بزرگ ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته‌کوه‌های زاگرس است . شوی در گویش لری بختیاری نامی زنانه است به معنی لطافت . این آبشار در مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد که همین باعث وجود اختلاف نظر در مورد قرار گیری این آبشار در حوزه جغرافیایی هر کدام از این دو استان است. گفته می‌شود که ارتفاع این آبشار در حدود ۸۵ متر و عرض آن نیز حدود ۷۰ متر است لیکن هنوز منبع نقشه‌برداری موثقی این مطلب را ذکر نکرده‌است. این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست. این آبشار در دره‌ای بین کوه چهل‌ویک و سالن‌کوه واقع در زاگرس بختیاری قرار دارد. همچنین منطقه بسیار زیبای گرپه در آن نزدیکی است.
برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد. مسیر اول از طریق ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ شهرستان اندیمشک می‌باشد. مسیر دوم از طریق شهرستان دورود می‌باشد و مسیر سوم از سمت منطقه سردشت و پیرچل بعضی منابع از آن به‌عنوان آبشار تله‌زنگ یاد می‌شود.در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر